بررسی انواع یقه

یقه ی گرد

یقه ی گرد ساده ترین نوع یقه است که با استایل های زیادی همخوانی دارد. باز یا بسته بودن این یقه عاملی تاثیر گذارتر است. یقه ی گرد باز، شانه ها را کوچکتر نشان میدهد و برای افراد با شانه ی پهن مناسب است.( خانم هایی که در این ناحیه چاق هستند ترجیحا یقه ی گرد را انتخاب نکنند.) یقه ی گرد بسته برای افرادی که تمایل دارند از قسمت سر شانه، پهن تر بنظر برسند گزینه ی مناسبی است و افراد معمولی میتوانند یقه ی گرد باز رو به پایین را انتخاب کنند.

توجه: یقه ی گرد برای صورت های گرد گزینه ی مناسبی نیست.

انواع یقه

اگر بالا تنه ی کوچکتری دارید و میخواهید‌ آن را پرتر نشان بدهید میتوانید از یقه ی گرد باز یا یقه ی سوراخ کلیدی استفاده کنید که نوعی یقه ی گرد است و از سادگی یقه ی گرد می‌کاهد.

انواع یقه


یقه ی هفت

یقه ای شبیه به عدد ۷ یا حرف انگلیسی V است. این یقه از یقه ی گرد رسمی تر است و دو مزیت دارد : اول اینکه اگر طویل تر باشد شانه های پهن را متناسب نشان خواهد داد و دوم اینکه یقه ایست که بالاتنه را کشیده تر و لاغرتر نشان میدهد پس گزینه ی مناسبی برای افراد چاق با گردن کوتاه است.

توجه داشته باشید هرچه این یقه بازتر و کشیده تر باشد گردن را بلندتر نشان میدهد.پس افراد با گردن های بلند بهتر است از فرم بسته و کوتاه این یقه از این یقه استفاده کنند تا تناسب بالا تنه حفظ شود.

یقه ی چهارگوش یا خشتی


انواع یقه – یقه چهارگوشی

که ممکن به طرح مربع یا مستطیل باشد.

انتخاب این لباس یعنی ایجاد یک محیط هندسی در بالاتنه ی شما! در نتیجه اگر صورت یا چانه ی مستطیلی دارید این لباس را انتخاب نکنید. فرم بیضی مناسب ترین فرم برای این یقه است.

این یقه حالتی نیمه رسمی دارد و برای دورهمی ها پیشنهاد می شود.

یقه ی قایقی

یقه ایست به صورت دو خط در راستای سر شانه.

  هرچقدر این یقه از گردن دورتر باشد، بالاتنه را کشیده تر نشان میدهد. بخاطر تاکید بیش از حد بر شانه، این لباس برای افراد لاغر و ظریف مناسبتر است و انتخاب خوبی برای افراد با شانه های پهن نیست. هرچند که اگر کشیدگی ان را هوشمندانه انتخاب کنید، بازوهای گوشتی را به خوبی می پوشاند.

یقه ی قایقی انتخاب بسیار خوبی برای لباس شب بخصوص لباس های بلند است.

انواع یقه – یقه قایقی

یقه ی دلبری

یکی از محبوب ترین یقه ها بین خانم هاست که فرمی شبیه به قلب دارد. این یقه حالت ظریفی به چهره میدهد و با باز یا بسته کردن میتواند برای اکثر چهره ها به خوبی تنطیم شود. این یقه توجه اطرافیان را به زیر چانه ی شما جلب میکند پس هنگام استفاده از آن بهتر است از گردبندهای مجلل و درخشان استفاده کنید.

انواع یقه – یقه دلبری

یقه ی چینی یا سرداری

یک یقه ی رسمی است که در ان دو لبه ی یقه به هم میرسند. برای افراد با گردن های کشیده و بالاتنه ی استخوانی مناسب است تا کمی پهن تر و پر تر جلوه بدهد.

یقه ی دیپلمات یا ایرانی

همان یقه ی چینی است منتها دو‌ لبه ی یقه با یک یا چند دکمه بهم متصل می‌شوند. این یقه گردن را کوتاه وشانه ها را پهن تر جلوه می‌دهد و در لباس روحانیون و دیپلمات‌های ایرانی دیده می‌شود.

انواع یقه – یقه دیپلمات

یقه ی فرنچی

همان یقه ی چینی است (با همان کاربرد) منتها لبه ها منحنی هستند و کمی از حالت خشک و رسمی یقه ی چینی فاصله گرفته شده است.

انواع یقه – یقه فرنچی


یقه اسکی

این یقه ترکیبی از یقه ی ایستاده و برگردان است. از گردن تا چانه کشیده میشود و اکثرا آن را در لباس های بافتنی و زمستانی و لباس هایی که بعنوان حجاب برای بعضی لباس‌های دیگر به کار میروند، دیده اید.

این یقه گردن را پر تر و کوتاه تر نشان میدهد و مناسب صورت های استخوانی و گردن های کشیده است.

اگر گردن کوتاهی دارید یقه ی اسکی انتخاب مناسبی نیست.(حداقل می توانید بافت های نازک تر و یقه های کوتاهتر را انتخاب کنید.)

انواع یقه – یقه اسکی

یقه ی انگلیسی

یک یقه هفت دو تکه است که روی لباس برمیگردد. 

هرچقد برگردان، بسته تر باشد شانه ها را پهن تر نشان میدهد. برگردان های بلند و باریک نیز در کشیده تر جلوه دادن بالاتنه موثر هستند. این یقه به صورتی که نه خیلی باز و نه خیلی بسته باشد برای صورت های گرد انتخاب مناسبی است.

انواع یقه – یقه انگلیسی

یقه ی آرشال

 

تاثیراتی شبیه یقه ی هفت بر چهره دارد.

این یقه برای کت های مج

انواع یقه – یقه آرشال

لسی و افرادی که شانه های پهن، گردن کوتاه و صورت توپری دارند انتخاب بسیار خوبی است.

یقه ی بلیزری

شبیه به یقه ی انگلیسی است با این تفاوت که دو لبه روی هم می‌افتند و لبه ها تیزتر هستند، در نتیجه توجه اطرافیان را به سر شانه ها جلب میکند. استفاده از ان برای دوخت ‌پالتو و بارانی و افرادی که شانه هایی افتاده و لاغر دارند توصیه می‌شود.

انواع یقه – یقه بلیزری

یقه ی ب.ب

انواع یقه

شبیه یقه ی گرد است که اگر بصورت پایه دار باشد، دو یا سه سانتی‌متر ان روی گردن می افتد و اگر بی پایه باشد، روی سرشانه قرار میگیرد.این یقه ها برای صورت های کشیده و مثلثی مناسب است و کمک میکند صورت بیضی و پرتر به نظر برسد. این یقه در بین دختران محبوب تر است و توصیه میشود خانم های با صورت گرد ان را انتخاب نکنند.

یقه ی شکاری و یقه ی شومیزی الهام گرفته از یقه ی ب.ب هستند و فقط در نوک تیز بودن برگردان ها تفاوت دارند.

انواع یقه


یقه ی ملوانی

الهام گرفته از یقه ی ب.ب است و یقه ایست که در لباس های ملوانان و کودکان دیده میشود. این یقه بخاطر برگردان پهنی که دارد، قد را کوتاه تر و شانه‌ها را پهن‌تر نشان‌ میدهد. استفاده از این یقه برای افراد چهارشانه یا با سینه های بزرگ و افراد قد کوتاه اصلا توصیه نمی‌شود.

انواع یقه – یقه ملوانی

یقه ی دراپه

از شانه تا نزدیکی شکم و خط کمر چین دارد و در لباس های مجلسی خانم ها به کار می‌رود.

این نوع یقه انتخاب بسیار مناسبی برای افراد با سینه های کوچک و سرشانه های لاغر و استخوانی است. این یقه بخاطر جلوه ی حجیمی که دارد برای خانم های درشت کاربرد ندارد.

انواع یقه – یقه ی دراپه

یقه های فانتزی

گروهی متفاوت از سه گروه دیگر هستند که تنوع بالایی دارند مثل یقه ی ملکه الیزابت که برای پارچه های حریر کاربرد دارد. انواعی از یقه های فانتزی را میتوانید در تصاویر زیر مشاهده کنید: